Kwaliteit en tevredenheid

Oosterlengte heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Wij doen er alles aan om zo goed mogelijke zorg te verlenen aan onze cliënten.

Oosterlengte beschikt over het certificaat ISO Healthcare. Hiermee laten wij zien dat wij verantwoorde zorg leveren. Het houdt ook in dat wij voortdurend werken aan het verbeteren van onze zorg en dienstverlening. Een onafhankelijk onderzoeksinstituut onderzoekt hiervoor jaarlijks de kwaliteit die wij bieden.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onderzoekt regelmatig of zorginstellingen zoals Oosterlengte werken volgens de wettelijke normen voor verantwoorde zorg. De kwaliteit van onze zorg wordt verder nauwlettend in de gaten gehouden door de zorgverzekeraars.

Op de website Zorgkaart Nederland vindt u over elke afzonderlijke locatie van Oosterlengte informatie en beoordelingen door cliënten.

 

Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Binnen het landelijke Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg heeft Oosterlengte per 1 juli 2017 de volgende vereisten gerealiseerd:

1. Iedere cliënt beschikt binnen 24 uur over een voorlopig Zorgplan en binnen 6 weken over een definitief Zorgplan.

2. De verantwoordelijkheid voor het opstellen van het zorgplan is belegd bij een verzorgende van tenminste niveau 3 (IG).

3. De indicatoren over basisveiligheid over verslagjaar 2016 zijn aangeleverd aan het Zorginstituut.

4. Oosterlengte heeft een zo genoemde incidentencommisie ingesteld die, na analyse en onderzoek van gemelde incidenten, de directie adviseert over het te voeren (veiligheids)beleid.
Er is een vaste incidentencommissie die per locatie kan worden uitgebreid.

5. De personeelssamenstelling (aanstelling, functie en kwalificatie, ziekteverzuim e.d.) staat beschreven op elke locatie-pagina.

6. Oosterlengte maakt deel uit van een lerend netwerk met de volgende collega-instellingen:

  • Zorggroep Groningen, te Groningen
  • Zorginstelling De Blanckenbörg te Blijham
  • Zorggroep Meander te Veendam

In het kwaliteitsplan en –jaarverslag zullen de ontwikkelingen vanuit dit lerend netwerk worden beschreven.

 

Klik hier voor het Kwaliteitsverslag Oosterlengte 2017

 

Medewerker en cliënt tevredenheidsmeting

Cijfer laatst gehouden medewerker tevredenheidsmeting intramuraal : 7.5
Cijfer laatst gehouden cliënt tevredenheidsmeting de CQ index : 8.4

 

Waardigheid en Trots

Waardigheid en Trots is een landelijk initiatief dat zich richt op het verbeteren van de ouderenzorg in Nederland. Het gaat vooral om het versterken van de langdurige zorg. Speerpunten van Waardigheid en Trots zijn: kwaliteit door de ogen van cliënten, de deur wagenwijd open voor mantelzorgers, trotse zorgverleners en ruim baan voor goede verpleeghuizen met ambitie.

Oosterlengte neemt deel aan Waardigheid en Trots met een verbeterproject op het gebied van bewegen. Wij willen beweging zo veel mogelijk deel laten uitmaken van het dagelijks doen en laten van onze cliënten. Of dat nu is bij behandeling, lichamelijke verzorging, huishoudelijke activiteiten of andere activiteiten. Wij hebben een proeftuin voor dit verbeterproject in Expertisecentrum Old Wolde.

Lees hier meer over Waardigheid en Trots.
Klik hier voor een korte film over bewegen en beleven opgenomen in verpleeghuis Old Wolde.

 

 

Privacy

Zorggroep Oosterlengte wil u kwalitatief goede en veilige zorg verlenen. Veilige zorg heeft in brede zin betrekking op de zorg- en dienstverlening aan onze cliënten, de privacy en de persoonsgegevens van onze cliënten vallen hier ook onder. Wij respecteren uw privacy zullen uw persoonsgegevens zeer zorgvuldig behandelen en beveiligen.

Hoe en waarom wij bepaalde gegevens verzamelen en hoe wij uw privacy beschermen, kunt u lezen in onze privacyverklaring. Ook leest u hierin meer over uw rechten en onder welke voorwaarden wij informatie aan u of anderen verstrekken. Heeft u naar aanleiding van deze verklaring vragen? Dan kunt u een e-mail sturen aan onze functionaris gegevensbescherming via: fg@oosterlengte.nl

Lees hier meer over onze privacyverklaring

 

Wensen en klachten

Heeft u wensen of bent u niet tevreden over de bejegening door onze medewerkers of over onze zorg of dienstverlening? Laat het ons weten! U kunt ook iemand anders vragen om dit namens u over te brengen. Wij kijken in overleg met u hoe we aan uw wens of onvrede tegemoet kunnen komen. Wij zien uw klacht bovendien als een kans om onze kwaliteit te verbeteren. Oosterlengte behandelt alle klachten vertrouwelijk en zorgvuldig.
Lees hier meer over hoe u een wens of klacht aan ons kunt doorgeven.

Hoe wij omgaan met klachten hebben wij vastgelegd in de Klachtenregeling Cliënten Oosterlengte